Jak sprzedać kanapę, czyli tajemnica opisów produktów

opisy produktów
Opisy produktów muszą być barwne, ciekawe

Podejmując się działalności copywriterskiej może się zdarzyć, że otrzymasz zlecenie napisania opisów produktów. Chętnie się tego podejmiesz, bo co może być w tym trudnego. Dane techniczne i specyfikację wystarczy ubrać w słowa i opis jest gotowy. Oczywiście, tak jest. Tylko że ten opis nic nie sprzeda. Klient go nawet nie przeczyta, pominie go wzrokiem i popędzi dalej, gdzieś gdzie znajdzie ciekawsze treści. Jak zatem stworzyć opis, który sprzedaje? Przede wszystkim z głową i w zgodzie z kilkoma zasadami.

Po co tworzymy opisy produktów?

To jest pierwsze pytanie, na które trzeba sobie odpowiedzieć, żeby wykonać rzeczywiście dobry opis. Na pewno nie po to, by ubrać w słowa dane techniczne lub opowiedzieć klientowi co widzi na zdjęciu. Klient, generalnie, nie jest idiotą i wie co widzi. Chce się z opisu dowiedzieć czegoś nowego, czegoś więcej. Opisy produktów tworzymy też po to, by zachęcić klienta do działania. Skoro przegląda tę stronę, ogląda produkt, to być może kiełkuje w nim wola dokonania zakupu. Można mu pomóc podjąć decyzję. I to właśnie jest zasadniczy cel tworzenia opisów. Ma go przekonać, zachęcić, zmotywować. Klient, który się waha, potrzebuje konkretnej argumentacji, w opisie powinien ją znaleźć.

Jak konstruować opisy?

Zasadniczo, ludźmi kierują dwa rodzaje motywacji. Jest to unikanie i dążenie. Dążymy do szczęścia, zdrowia, radości, miłości, wygody i komfortu. Unikamy zagrożeń, dyskomfortu, niewygody, utrudnień. Koncentrując się w swoich opisach, na tych dwóch dążeniach, masz szansę sprzedać opisywany produkt. Jak to zrobić? Weźmy, na przykład, tytułową kanapę. W opisie należy najpierw pokazać klientowi, co go boli w tym meblu, który teraz posiada lub posiadał kiedyś (Wiesz jak to jest gdy sprężyna wrzyna ci się w żebra. Dobrze znasz smak nieprzespanej nocy z powodu niewygodnego materaca. lub Kolejna noc nieprzespana, bo dziecko z płaczem przybiegło do waszego łóżka i nagle zrobiło się jakoś tak ciasno i niewygodnie.). Potem dajesz mu rozwiązanie (Miękki materac, wykonany w nowoczesnej technologii pozwoli ci wygodnie i komfortowo przespać całą noc. Łóżko ma ponad 1,6 m szerokości, co każdemu z małżonków zapewni komfort i zagwarantuje odrobinę przestrzeni dla siebie.) Naturalnie, opisy muszą być redagowane pod docelowego klienta. Jeżeli są to rodziny, to opis o małżeńskim łożu będzie ok. Jeżeli jednak firma celuje w nowoczesnych singli, to w tym duchu trzeba również szukać argumentów.

Kilka zasad na koniec

Ogólny kierunek tworzenia opisów został już wytyczony. Warto jednak postarać się by były one naprawdę doskonałe, dopracowane, staranne. W tym celu należy kierować się kilkoma prostymi zasadami:

  • najpierw najważniejsze informacje, potem szczegóły
  • pisz tylko prawdę, bez koloryzacji
  • używaj języka korzyści (ten telefon zapewni ci doskonałą jakość rozmów; mikser sam zmiesza wszystkie składniki do ciasta, a ty w tym czasie możesz przygotować polewę)
  • stosuj odpowiednie przymiotniki (pyszna, aromatyczna kawa, dokładne golenie, precyzyjne cięcie) unikaj zaś przymiotników, które nic nie mówią (niezwykłe, piękne, wyjątkowe, doskonałe, wspaniałe)
  • nie używaj zbyt skomplikowanego języka, pisz prosto i zrozumiale
  • pisz w stronie czynnej (maszynka do mięsa zmieli, zamiast mięso zostanie zmielone przez maszynkę)

Tekst warto też podzielić na części i wyróżnić ważniejsze informacje. Formatowanie jednak nie zawsze zależne jest od copywritera.

Mam nadzieję, że wskazówki się przydały i przygotowanie dobrych opisów produktów będzie już tylko czystą przyjemnością. To doskonała, kreatywna zabawa, która pozwoli, w późniejszym czasie tworzyć również dobrej jakości teksty merytoryczne i artykuły na strony. Jeżeli chcesz coś dodać, z czymś się nie zgadzasz lub coś szczególnie ci się podoba, zapraszam do pozostawienia komentarza.

 

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s